Amerikas stemme

fra Wikipedia, den frie encyklopedi
Hopp til navigasjon Hopp til søk
Funkturm-Piktogramm der Infobox
Amerikas stemme
Stasjonslogo
Radiostasjon ( State Broadcasting )
resepsjon Livestream (Internett)
Kortbølgesending
satellitt
Resepsjonsområde Verdensomspennende
Start av overføring 1942
Eieren USAs regjering
Administrerende direktør Yolanda López, fungerende direktør (midlertidig) [1]
Liste over radiostasjoner
Nettsted

The Voice of America ( VOA ; tysk også Voice of America ) er den offisielle utenlandske kringkasteren i USA med base i Washington, DC og er finansiert av kongressen [2] I tillegg til engelsk sender VOA på 43 andre språk og produserer nyheter, informasjon og kulturelle programmer. Ifølge selskapet er det over 280 millioner lyttere og seere hver uke. [3]

Voice of America omtales ofte av kritikere som USAs utenlandske propagandakringkaster. [4] [5] [6] [7] [8]

historie

VOA ble grunnlagt i 1942 av War Reporting Office og skulle produsere radioprogrammer for Tyskland- okkuperte Europa og Nord-Afrika . VOA brukte korte bølgesendere levert av CBS og NBC til dette formålet. 24. februar 1942 startet "Voice of America" ​​et tyskspråklig program via fasiliteter i England, som RIAS Berlin senere kom fra. [9] Denne datoen har nå vist seg å være utdatert; Faktisk ble det første programmet sendt på tysk 1. februar 1942. [10] Det var tyske sendinger i 1942–60 og 1991–93. [11] Sendere fra 1945 i Ismaning nær München ble overtatt av VOA. [12] 17. februar 1947 begynte VOA å kringkaste for Sovjetunionen .

Fra 1948 til 1953 ga USAs utenriksdepartement ut en programbrosjyre på flere språk, inkludert tysk. [13] Disse omtrent DIN A 5 store The Voice of America -bøkene hadde et volum på rundt 20 sider fra 1950 og fremover. Forsidene viste fotografier av høy kvalitet, beskåret på hvitt, av amerikanske offentlige personer, som initiativtakeren til Marshall-planen , USAs utenriksminister George C. Marshall . Den redaksjonelle delen tegnet sømløst positive scener fra den indre virkemåten i et moderne demokratisk samfunn, alltid i forbindelse med radioen. Dette varierte fra en rapport om den nye studioelektronikken som ble presentert i New York (et farge -tv -kamera som veier bare 13,5 kg) til et intervju med forfatteren Upton Sinclair for serien "In the broadcast car through America" ​​til portretter av ansatte i Voice of America (ca. "Miss Alice Thomas", stenografskriveren i redaksjonen, med en transkripsjonshastighet på 200 ord i minuttet). Under “Listeners Voices” kunne man lese stort sett et positivt innlegg fra lytterne; I noen brev var det imidlertid også en skepsis til krigsvinnerne USA:

"Selv om jeg er immun mot din muntlige og skriftlige propaganda, vil jeg be deg om ikke å sende meg teksten" Voice of America "i fremtiden, for som en fredselskende person må jeg skamme meg over å være i korrespondanse med deg . "

- Hermann Abels, Viersen, Rheinland : november / desember 1950 utgave

"[Jeg kom til] erkjennelsen av at jeg politisk var på feil spor ... På grunn av forklaringene dine [...] avskyr jeg min uvitende tråkket vei, fordi jeg som elektroingeniør bare var dedikert til yrket mitt og er - blind og uvitende, uten å noen gang ha tilhørt en politisk retning - bukket under for kommunistpartiets innflytelse. "

- G. Sch., Wien : Trykt i samme utgave som ovenfor. [14]

Omtrent halvparten av heftet utgjorde programlister og mottaksfrekvenser. Så på slutten av 1950 kunne du motta "In the broadcast vehicle through America" ​​direkte fra USA via kortbølge 25, 19, 16 og 13 meter, eller via lokale tyske sendere på mellomlang og lang bølge, fremfor alt RIAS på bølgelengden 303 meter. Her var fokuset på det nystiftede DDR slående, demonstrativt kalt " East Zone " i programheftet:

"The Voice of America sender også" America calls Berlin and the East Zone "på middels bølge hver dag fra 00.05 til 00.20 tysk tid (23.05 til 23.20 GMT ) via RIAS-Berlin. De viktigste delene av denne sendingen vil bli gjentatt neste morgen fra 5.35 til 5.40 (4.35 til 4.40 GMT) også via RIAS-Berlin. "

Kringkasteren stoppet programheftet igjen våren 1953. [15]

I 1954 ble hovedkvarteret flyttet fra New York City til Washington DC. [16]

program

Kringkasting på tysk begynte 1. februar 1942. En talsmann for den nystiftede regjerings kringkasteren kunngjorde på fiendens språk:

“Hver dag på dette tidspunktet vil vi snakke med deg om Amerika og krigen.
Nyhetene kan være gode eller dårlige, vi vil fortelle deg sannheten. "

På høyden av verdenskrigen ble den sendt på 40 språk. I den fransktalende avdelingen på stasjonen, z. B. André Breton , Pierre Lazareff, Claude Lévi-Strauss , Yul Brynner , Klaus Mann . Etter 8. mai 1945 ble den sendt på 24 språk. Koreakrigen brakte programmet til 46 språk, fulgt av en reduksjon til 34 språk allerede i 1953.

"Å finne mennesker som snakker eksotiske språk og som også er egnet for kringkasting er den store bragden ..."

sa en gang Hans N. Tuch fra kringkasteren. Som et resultat av Iran -krisen begynte en offentlig diskusjon i USA om nytten av "America's voice", som ikke hadde sendt programmer på persisk i løpet av årene med det vennlige Shah -regimet. [17]

Dagens programmandat er i 22 USC § 6202 (c) lagt ned.

De engelskspråklige programmene består hovedsakelig av et nyhetsprogram VOA - News Now . Noen programmer på spesialengelsk (engelsk som fremmedspråk) med et mindre ordforråd og lettere setningsstruktur tilbys også. Programmer på tysk har opphørt å eksistere siden den tyske tjenesten, som kom fra RIAS -korrespondentkontoret i Berlin i 1991, avbrøt programmeringen 1. oktober 1993. [9] den siste sendte et halvtimes program, 75 meter bandet ble sendt på shortwave i 49- og brakte det eneste ordprogrammet med nyheter og reportasjer om USA.

Det døgnåpne programmet på arabisk under navnet Radio Sawa er ikke produsert av VOA, men av Midtøsten kringkastingsnettverk . [18] Den er spesielt rettet mot yngre lyttere og sendes på lokale stasjoner på FM og medium wave i de fleste arabisktalende land. Et program på persisk for Iran sendes i samarbeid med Radio Free Europe / Radio Liberty under navnet Radio Farda ( tysk : Radio Morgen).

Andre internasjonale kanaler i USA som er relatert til VOA er:

journalistikk

Administrasjon og tilsyn

Som 28. direktør ( Intendant ) for Voice of America har David Ensor stått i spissen for sekspersoners ledelse siden juni 2011. [19]

Under den kalde krigen sendte VOA i regi av United States Information Agency (USIA).

VOA er underlagt Broadcasting Board of Governors (BBG) og er derfor underlagt finansiering og programtilsyn av budsjettkomiteene i Representantenes hus og Senatet .

teknologi

Før oppfinnelsen av Internett ble programmer fra Washington hovedkvarter sendt med satellitt- eller radiobølger til 101 stasjoner, hvorav 68 var i utlandet - for eksempel i nærheten av München, Hellas, Liberia, Filippinene og Sri Lanka. Kringkasterne sender programmene direkte til målområdene. [17] Overføringsanleggene og deres tekniske støtte er, som med alle ikke-militære amerikanske utenlandske kanaler, ansvaret for International Broadcasting Bureau (IBB), som Broadcasting Board of Governors (BBG) er påtatt. Dette førte alltid til diskusjon og spekulasjoner om den amerikanske regjeringens innflytelse på innholdet i programmene. Send bestilling av VOA er å lage et omfattende informasjonsprogram for utlandet. Det er ingen innenlandske programmer for USA, men VOA kan også mottas i USA via kortbølge og Internett .

Under den kalde krigen ble sendinger hardt påvirket av jammere i Sovjetunionen (såkalt jamming ). I dag leier VOA kringkastingsutstyr i SNG -landene for overføring av programmene.

VOA bruker kortbølgeoverføringssystemer fra IBB i Delano / California og Greenville / North Carolina i USA og har et verdensomspennende nettverk av reléstasjonerAscension , i Botswana , Tyskland , Storbritannia , Hellas , Marokko , på Nordmarianene , Filippinene , Russland , Sao Tome og Principe , Sri Lanka , Tadsjikistan og Thailand .

8. april 2014, i forbindelse med krisen i Ukraina, sluttet Russland å kringkaste Voice of Russia -radiofrekvenser. Det sies å avslutte alt samarbeid. Radio Liberty -programmet vil imidlertid fortsette å bli sendt på Radio Swoboda i Russland. [20]

weblenker

Commons : Voice of America - samling av bilder, videoer og lydfiler

Individuelle bevis

  1. Biden Administration ber USAGM CEO Pack om fratredelse (21. januar 2021). US Agency for Global Media - Office of Public Affairs, åpnet 16. mars 2021 .
  2. ^ Misjon og verdier. Tilgang 14. februar 2020 .
  3. ^ Misjon og verdier. Voice of America, åpnet 16. mars 2021 .
  4. ^ Dan Robinson: Spare the Indignation: Voice of America Has Never Been Independent. I: Columbia Journalism Review. 30. mars 2017, hentet 19. februar 2021 (amerikansk engelsk).
  5. Ralph Uttaro: The Voices of America in International Radio propaganda. I: Jus og samtidsproblemer . teip   45 , nei.   4. Durham, NC 1982 (amerikansk engelsk).
  6. ^ Jack Shafer: La oss få Amerika ut av propagandaracketen. I: Politico. 24. juni 2020, åpnet 19. februar 2021 (amerikansk engelsk).
  7. ^ Kathrine Simonsen: Hvordan en kringkaster påvirket amerikansk propaganda . Red.: Syddansk Universitet. Odense, Danmark 2011.
  8. ^ David Folkenflik: Voice of America -sjef anklaget for svindel, misbruk av kontoret alt på en uke. I: NPR. 8. januar 2021, åpnet 19. februar 2021 (amerikansk engelsk).
  9. ^ A b "Voice of America" ​​avbryter et tysk program ( minne fra 2. oktober 2009 i Internettarkivet ) på radiojournal.de, åpnet 22. august 2009. Frakoblet 8. september 2011.
  10. ^ The Voice of America Origins and Recollections II. I: Amerikansk diplomati. Januar 2011, åpnet 31. januar 2012 .
  11. ^ Ted Lipien: Voice of America History
  12. ^ Ismaning -sender i nærheten av München . Se også avtalen mellom Forbundsrepublikken Tyskland og USA om drift av visse radiosystemer i Forbundsrepublikken 11. juni 1952 ( Federal Law Gazette 1953 II s. 515; PDF );BT-Drs. 1/3726 .
  13. De andre språkversjonene av magasinet var spansk, engelsk, fransk, italiensk, portugisisk, kinesisk og koreansk.
  14. ^ Betydet er Kommunistpartiet i Tyskland KPD.
  15. ADDX -arkiv , åpnet 13. april 2012
  16. ^ VOA Gjennom årene. Voice of America, åpnet 16. april 2021 : “1. august 1953 ble USAs informasjonsbyrå opprettet, og VOA ble det største elementet. Et år senere flyttet VOA hovedkvarteret fra New York City til det nåværende stedet på Independence Avenue, SW, ikke langt fra US Capitol i Washington, DC. "
  17. a b Propagandistenes time . I: Der Spiegel . Nei.   12 , 1980, s.   156-157 (online ).
  18. Kai Ludwig. I: Glenn Hauser. DX Listening Digest 11-15 . 14. april 2011. Hentet 18. april 2011: “VOA har ingenting å gjøre med dette. Radio Sawa blir produsert av enda en amerikansk internasjonal kringkastingsenhet, kalt Middle East Broadcasting Networks som VOA måtte overgi alle arabiskspråklige aktiviteter til etter at denne enheten ble stiftet i 2002. "
  19. Key Executives, VOA nettsted, åpnet 6. mai 2014
  20. Russland slått av Voice of America . I: Tiroler Tageszeitung , 8. april 2014