Radiofritt Europa

fra Wikipedia, den frie encyklopedi
Hopp til navigasjon Hopp til søk
Målområdet for RFE / RL

Radio Free Europe / Radio Liberty ( RFE / RL ; German Radio Free Europe ) er et kringkastingsselskap grunnlagt og finansiert av den amerikanske staten som produserer radioprogrammer på 28 østeuropeiske , nærøstlige og sentralasiatiske språk; disse programmene sendes hovedsakelig på kortbølge .

Institusjonen, finansiert av USAs kongress , er underordnet United States Agency for Global Media (USAGM, Broadcasting Board of Governors , BBG til august 2018) [1] og har sitt juridiske sete i Wilmington (Delaware) med hovedkontor i Praha . [2] Operatøren av kringkastingssystemene er International Broadcasting Bureau (IBB), som er ansvarlig for å kringkaste alle statlige utenlandske sendinger i USA . I følge RFE / RL er målet å formidle demokratiske verdier til lyttere i de tidligere kommuniststyrte landene og muliggjøre menneskerettigheten til fri tilgang til nyheter. [3]

RFE / RL lå i München til 1995 og ble deretter flyttet til Praha. [4] Det var et viktig verktøy for å gi radiolyttere i det suverene området i Sovjetunionen informasjon fra Vesten. Det ble opprinnelig foreslått for offentligheten at RFE / RL var privatfinansiert. Faktisk, fram til begynnelsen av 1970 -tallet, kom en stor del av budsjettet fra USAs utenriks etterretningstjeneste , CIA . [5] Sovjetunionen og dets allierte så på RFE som et fiendtlig propagandaverktøy , og derfor ble det utført en rekke etterretningsaksjoner mot ansatte og fasiliteter. Kritikere ser fremdeles på RFE / RL som en propagandaorganisasjon i dag; [6] I 2018 ble RFE / RL for eksempel skutt fordi det kan ha brutt Smith-Mundt Act, som forbyr den amerikanske regjeringen å lede utenlandsk propaganda til sin egen befolkning. [7]

historie

Tidligere føderalt parlamentsbygning på Vaclavplassen i Praha , sete for radioen frem til 2008

Radio Free Europe ble grunnlagt av National Committee for a Free Europe under John Jay McCloy , Allen Welsh Dulles og Charles Douglas Jackson . Industrimannen Henry Ford II og Nelson Rockefeller var også på listen over grunnleggere. Stasjonen begynte å kringkaste i 1950 fra hovedkontoret i München. 1. mai 1951 begynte de vanlige sendingene for Tsjekkoslovakia ( KW Biblis , MW Holzkirchen ). [8] Radio Free Europe henvendte seg til lyttere i sentral- og østeuropeiske land utenfor det tidligere Sovjetunionen. Den amerikanske komiteen for frigjøring av folkene i Russland fulgte eksemplet fra Radio Free Europe og grunnla søsterstasjonen Radio Liberation i 1953, som opprinnelig sendte programmer på russisk fra KW -stasjonen i Lampertheim . En lisens under telelovgivning for drift av senderen ble gitt av den vesttyske siden på slutten av okkupasjonsvedtekten i 1955 og fornyet i 1978. [9] I 1953, på vegne av USA, ble en del avskåret øst for Schleissheim flyplass og gjort tilgjengelig for RFE / RL for bygging av en bungalow som en monitorstasjon. [10]

På 1950 -tallet ble forventningene om en tidlig "frigjøring" av folkene i Russland ødelagt. I 1964 ble Radio Liberation omdøpt til Radio Liberty (russisk: Radio Swoboda , på tysk: "Radio Freiheit"). Noen ganger ble det rapportert om hemmelige tjenesteforbindelser mellom stasjonene som truet selve eksistensen av begge stasjonene og som senere ble bekreftet. [5] Programmene ble trukket tilbake fra CIAs kontroll på begynnelsen av 1970 -tallet. I 1973 flyttet Radio Liberty til Radio Free Europe på Englischer Garten i München. I oktober 1976 fusjonerte Free Europe, Inc. og Radio Liberty Committee, Inc. for å danne RFE / RL, Inc. [11] 21. februar 1981 ble det utført et bombeangrep på den delte bygningen, der åtte personer var skadet. [12]

I tiden med den kalde krigen ble mange fremmedspråklige sendinger av jamming i Sovjetunionen forstyrret ( jamming ). Etter sammenbruddet av Sovjetunionen , kringkasterne ble budsjettet redusert. I 1995 flyttet RFE / RL hovedkontoret fra München til Praha på Vaclavplassen .

Radio Free Europe redaksjon i München, 1994

Den tidligere studiobygningen i München på Oettingenstrasse huser ikke bare noen avdelinger ved universitetsbiblioteket og instituttene ved Ludwig Maximilians University, men også Geschwister Scholl Institute for Political Science. Videoovervåkningen som en del av de tidligere sikkerhetssystemene har blitt bevart den dag i dag. I noen av de gamle RFE / RL -studioene ble opplærings- og videregående opplæringsradio AFK M94.5 plassert til 2002. I mange andre rom kan du se spor etter bygningens fortid: doble dører og doble vinduer.

Kortbølgeoverføringssystemet fra IBB nær Biblis

I dag sender RFE / RL på 26 språk for lyttere i 22 land og produserer rundt 1100 timer radioprogrammer per uke. [13] I Tyskland brukes kortbølgeoverføringssystemerBiblis og Lampertheim -stedene i Hessen . Holzkirchen -senderen i Bayern har siden blitt stengt. Det finnes andre IBB -kringkastingsanlegg i Afghanistan , Armenia , Bulgaria , Storbritannia , Kuwait , Litauen , Sri Lanka , Ungarn , Marokko , Tadsjikistan , Thailand og Filippinene , som også sender Voice of America (VoA) og Radio Free Asia -programmer.

Noen av programmene sendes også i målområdene via middels bølge , VHF , Internett og ny kringkasting. Det siste er vedtakelsen av radiosendinger i programmeringen av lokale radiostasjoner. Av politiske årsaker er dette foreløpig ikke mulig i Hviterussland , Iran , Turkmenistan , Tadsjikistan og Usbekistan .

Andre sendinger drives under navnet Radio Free Afghanistan på språkene Pashto og Dari , Radio Free Iraqarabisk og Radio Farda - i samarbeid med Voice of America - på persisk .

ledelse

Dennis Mulhaupt , som også er medlem av Broadcasting Board of Governors, har vært styreleder i RFE Corporate Board siden oktober 2010. Han er også direktør for den filantropiske organisasjonen Commonwealth Partners, Inc. [14]

Bekjempelse av østblokkens hemmelige tjenester

Senderne har blitt sett på som en trussel av Sovjetunionen siden de begynte på begynnelsen av 1950 -tallet da de transporterte vestlige ideer til østblokken . Sterke sovjetiske jammere skulle forverre mottakskvaliteten, dette ble kompensert av en økning i overføringseffekten til RFE.

Den sovjetiske utenriks etterretningstjenesten begynte umiddelbart å utføre drap på ansatte ved München -stasjonen. [15] I september 1954 ble den hviterussiske forfatteren Leonid Karas funnet død på Isar nær München. I november samme år ble Abdulrachmann Fatalibey , lederen for den aserbajdsjanske grenen av Radio Liberty, myrdet. [16]

En kjede av hendelser knyttet til etterretningsaktiviteter går gjennom stasjonenes historie. Spesielt på 1980 -tallet var det mange forsøk på å kidnappe ansatte på stasjonen. I et bombeangrep på senderbygningen i München, som terroristen Johannes Weinrich utførte på vegne av den rumenske hemmelige tjenesten Securitate kvelden 21. februar 1981, til tross for bruk av 15 kilo nitropentasprengstoff , ble ingen drept, men seks personer ble skadet. [17] På 1990 -tallet innrømmet KGB -generalen Oleg Kalugin å ha vært involvert i organisering av operasjonen. [18]

kritikk

I 2011 publiserte Deutschlandradio Kultur en rapport med tittelen "Propaganda på vegne av CIA", og beskrev Radio Free Europe og Radio Liberty som "mer enn bare nyhetskanaler". [19] WDR bemerket også i et bidrag at Radio Free Europe / Radio Liberty alltid hadde blitt mistenkt for å være et "CIA-kontrollert propagandaorgan". [20] Robert T. Holt skrev i en publikasjon fra 1958 at Radio Free Europe sies å ha vært et propagandaorgan selv da det ble grunnlagt. I motsetning til Voice of America så Radio Free Europe seg ikke som stemmen til et annet land, men som stemmen til "frie eksil" fra kommunistiske land. [21] George Urban , tidligere sjef for RFE / RL på 1980 -tallet, uttalte i en bok utgitt i 1997 at den amerikanske offentligheten hadde følt seg ukomfortabel med å bruke ordet "propaganda", og det er derfor diskusjoner om RFE / RL ikke er det jeg konsekvent har unngått å bruke dette begrepet. [22] Stacey Cone beskrev de to radiostasjonene i 1997 i tidsskriftet "Journalism History" ved Ohio University som amerikanske "Cold War -propagandastasjoner". [23]

litteratur

  • Johanna Granville: “Caught With Jam on Our Fingers”: Radio Free Europe and the Hungarian Revolution in 1956. (German Radio Free Europe and the Hungarian Revolution of 1956 ) I: Diplomatisk historie. 29, nr. 5, 2005, s. 811-839 ( online på Scribd.com ).
  • József Molnár : A Szabad Európa Rádió a forradalom napjaiban (tysk radiofritt Europa i revolusjonens dager - selvbiografi ). ISBN 963-9592-10-2 .
  • Stefan Meining : En moske i Tyskland. Nazister, hemmelige tjenester og fremveksten av politisk islam i Vesten. CH Beck, München 2011, ISBN 3-406-61411-6 . Først: Mellom halvmåne og hakekors , ARD 2006. (Spesielt om den organisatoriske og innholdsrelaterte forskjellen mellom RFE og "Radio Liberation")
  • Anna Bischof et al. (Red.): Frihetens stemmer - vestlig forstyrrelse? 60 Years of Radio Free Europe , Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht, 2015.

Dokumentasjon

  • Hilsen fra Moskva - Den store radiokrigen (Tyskland 2008) på YouTube - Regissør: Christian Bauer - 90 minutter [24]
  • Diana Ivanova: LISTN 2014 (76 min.) [25]

weblenker

Individuelle bevis

  1. 22 USC § 6207
  2. ^ RFE / RL, Inc.
  3. se også 22 USC § 6211
  4. https://www.radio.cz/de/rubrik/tagesecho/sender-radio-freies-europa-feiert-jubilaeum-seiner-prager-aera
  5. ^ A b S. Cone: Radio Free Europe, Radio Liberty, CIA og News Media. I: Journalistikkhistorie, vinter 1998/1999. Hentet 18. januar 2015 .
  6. ^ Daniel C. Walsh: En luftkrig med Cuba: USAs radiokampanje mot Castro . McFarland, Jefferson, NC 2011, ISBN 978-0-7864-8719-6 , s.   2 (amerikansk engelsk, OCLC = 767502700 [åpnet 13. februar 2021]).
  7. ^ Kevin Roose: US-Funded Broadcaster Directed Ads til amerikanere. New York Times, 19. juni 2018, åpnet 13. februar 2021 (amerikansk engelsk).
  8. Till Janzer: På vegne av USA: den tsjekkoslovakiske sendinger fra RFE. I: Radio Prague International , 14. mai 2011.
  9. ^ Tysk forbundsdag stenografisk rapport 39. sesjon. I: dipbt.bundestag.de , side 2100, 27. mai 1981 ( PDF ).
  10. ^ Hermann Rumschöttel: Oberschleißheim - En reise gjennom tiden . Utg.: Oberschleißheim kommune. Oberschleißheim 2010, ISBN 978-3-00-032731-5 .
  11. ^ RFE, RL, RFE-RL: et års fusjon
  12. Augsburger Allgemeine av 21. februar 2011, seksjon Das Datum .
  13. Fast Facts , nettsted for RFE / RL, åpnet 3. mars 2019 (engelsk)
  14. Mulhaupt til stol RFE Board, 07.10.2010.
  15. ^ Voices of Freedom - Radio Free Europe in the Cold War på ustrcr.cz
  16. Cissie Dore Hill: Voices of Hope: The Story of Radio Free Europe og Radio Liberty. I: Hoover Institution. Hentet 22. desember 2016 .
  17. ^ Kaminski, Lukasz; Persak, Krzysztof Gieseke, Jens (red.): Handbook of the Communist Secret Services in Eastern Europe 1944–1991 , Vandenhoeck & Ruprecht, Göttingen 2009, ISBN 978-3-525-35100-0 , s. 367.
  18. «Что значит вещать в вату?»: Ветеран «Радио Свобода» - о временах, когда глушилки, for å sende på tysk "Liberty" betyr "i tidl. Av Watte" fra блол jammers var store). I: Insideren. 21. november 2017. Hentet 24. desember 2017 (russisk).
  19. ^ Otto Langels: Propaganda på vegne av CIA. I: Deutschlandfunk Kultur , 21. februar 2011.
  20. ^ 4. juli 1950 - Radio Free Europe går på lufta i München. I: WDR , 4. juli 2015.
  21. ^ Robert T. Holt: Radio Free Europe , 1958, University of Minnesota Press, side 3
  22. ^ George Urban: Radio Free Europe and the Pursuit of Democracy: My War Within the Cold War , 1997, Yale University Press, s. 60-61
  23. ^ Stacey Cone: antar en rett til å lure: Radio Free Europe, Radio Liberty, CIA og News Media in Journalism History, 1997, Ohio University
  24. ↑ Med kjærlighet til Moskva - Den store radiokrigen
  25. Trailer på Vimeo, åpnet 7. januar 2016 (HTML).