Wall Street Journal

fra Wikipedia, den frie encyklopedi
Hopp til navigasjon Hopp til søk
Wall Street Journal
Bokstaver
beskrivelse daglig avis
Språk Engelsk
forlegger Dow Jones & Company ( USA )
hovedkontor New York City
Første utgave 8. juli 1889
Hyppighet for publisering hver dag unntatt søndag
Solgt utgave 2.277.000 (2017) eksemplarer
Sjefredaktør Matt Murray
redaktør William Lewis
Nettkobling wsj.com
ISSN (utskrift)
KODEN WSJOA

The Wall Street Journal (kort form: The Journal , også WSJ ) er en internasjonal dagsavis utgitt i New York City av Dow Jones & Company Publishing. Avisen utgis på engelsk, japansk og kinesisk. Fra januar 2019 er Wall Street Journal den nest største avisen i USA etter opplag. [1]

historie

Første utgave av "Wall Street Journal"

Wall Street Journal ble grunnlagt 8. juli 1889 av Charles Dow , Edward Davis Jones og Charles Bergstresser og har fortsatt å dukke opp siden den gang. Avisen rapporterer hovedsakelig om internasjonale økonomiske og finansielle emner, med vekt på USA . Navnet refererer til Wall Street , en gate i finansdistriktet i New York City og sete for New York Stock Exchange . Avisen hadde vunnet en Pulitzer -pris totalt 35 ganger innen 2013.

28. juni 2007 møtte ikke rundt 200 av de 700 journalistene i Wall Street Journal opp for å protestere på overtakelsestilbudet fra medieentreprenøren Rupert Murdoch fra 2. mai 2007. [2] Fra 2. mai 2007 ledet Murdoch -forhandlingene med eierne av Dow Jones -forlaget. Selv om det ekstremt sjenerøse overtakelsestilbudet på $ 60 per aksje i utgangspunktet var skeptisk, ble medlemmene av Bancroft -familien endelig enige om å selge sin majoritetsandel. Så langt eier Bancroft -familien 60 prosent av WSJ -aksjene. Med avtalen med medieentreprenøren Rupert Murdoch 1. august 2007 ble avisutgiveren eiendommen til Murdochs mediegruppe News Corporation for en overtakelsespris på omtrent 5 milliarder dollar. Ifølge redaktør L. Gordon Crovitz skal Murdoch ha lovet å ikke ville rokke ved de omfattende redaksjonelle frihetene til avisen. Kommentatorer [3] har siden uttrykt tvil om avisens uavhengighet fra Murdochs selskap.

Siden 10. januar 2012 har Wall Street Journal også dukket opp i en tyskspråklig utgave; men utelukkende online. Nyheten ble skrevet av journalistene i den tyske Dow Jones spin-off og redigert av et lite WSJ-redaksjonsteam i Frankfurt am Main. Hele utgaven var bare tilgjengelig som et betalt abonnement. [4]

Høsten 2014 ble det kunngjort at både den tyske og den tyrkiske nettutgaven vil bli avviklet på slutten av året. I tillegg vil WSJ -radio og søndagstillegg bli avviklet i partneraviser i USA. Totalt gikk 50 til 60 arbeidsplasser tapt. [5]

Utgave og lesertall

Russlands president Vladimir Putin med Karen Elliott House , Wall Street Journal -korrespondent, i Kreml 11. februar 2002

Gjennomsnittlig opplag i 2019 var drøyt to millioner eksemplarer inkludert elektroniske abonnementer. [6] Avisen med det høyeste opplaget i USA i mange år mistet nå sin ledende posisjon på avismarkedet til USA Today , men klarte å overhale konkurrenten igjen i opplag fra høsten 2009 før den måtte gi opp plassen igjen i 2019. [1]

Ifølge rapporter fra den britiske avisen The Guardian har Wall Street Journal kunstig økt opplagstallene ved hjelp av urene metoder. [7]

WSJ er den eneste avisen i USA som distribuerer innholdet på Internett nesten utelukkende mot betaling. Avisen har for tiden rundt en million online -abonnenter som betaler $ 75 i året for å få tilgang til den. Den nye majoritetseieren Rupert Murdoch hadde opprinnelig antydet at online -versjonen ville bli gjort fritt tilgjengelig i fremtiden og finansiert gjennom annonser, men ønsket senere å fortsette å tilby visse kategorier mot et gebyr.

Wall Street Journal er den obligatoriske publiseringen av de amerikanske børsene.

Wall Street Journal online portal har 42,4 millioner lesere og 169 millioner sidevisninger (fra 2017). Den gjennomsnittlige leserens husstandsinntekt er $ 242 000 og formuen er omtrent $ 1,490 000. Gjennomsnittsalderen for de besøkende er 43 år. 35 prosent av de besøkende er ansatt i topplederstillinger. [Åttende]

Profil og politisk orientering

Wall Street Journals politiske orientering anses som konservativ og republikansk. [9] I økonomiske spørsmål representerer avisen økonomisk liberale posisjoner. [10]

Avisen regnes for å være et innflytelsesrikt forum for den organiserte fornektelsen av klima , som ofte lar folk snakke som fornekter menneskeskapte klimaendringer . [11] [12] [13] Ifølge en studie publisert i 2015 var WSJ den ledende amerikanske avisen som rapporterte minst om de negative effektene av global oppvarming . Samtidig rapporterte hun det mest negative om klimapolitikk og klimatiltak . [14] En studie publisert i 2016 kom til den konklusjon at bare 14% av de 279 gjestebidragene som dukket opp om temaet klimaendringer siden 1995 gjenspeiler konsensusmeningen i klimaforskning. I tillegg anerkjente ikke en eneste av 201 lederartikler det faktum at global oppvarming skyldes forbrenning av fossilt brensel . [15] [16]

oppsett

Som en spesialitet blant de store avisene bruker Wall Street Journal en tegneteknikk kalt hedcut i stedet for bilder . Dette er kunstneriske tegninger som er sammensatt av prikker for å lage et bilde ( jf. Tresnekringsteknikken som ble brukt fram til 1890 -årene).

Innholdsrelaterte deler

Wall Street Journal har et gjennomsnitt på 30–40 sider (weekendutgaven ca. 50 sider) og er delt inn i flere innholdsdeler:

Avisen vises i Asia som The Asian Wall Street Journal og i Europa som The Wall Street Journal Europe og jobber blant annet med tyske Handelsblatt .

litteratur

  • Joachim Keller: Informasjonsinnholdet i rapporteringen i valutamarkedskolonnen i Wall Street Journal. En empirisk studie av kvaliteten på rapporten. Peter Lang Verlag, Frankfurt am Main et al. 2003, ISBN 3-631-50791-7 (pluss avhandling fra Saarbrücken University 2002).
  • Martin Dunn: Hvordan overleve Rupert Murdoch. I: British Journalism Review. 18. bind, nr. 4, 2007, s. 5-10, ISSN 0956-4748 (online) .
  • Sarah Ellison: War at the Wall Street Journal: Inside the Struggle to Control an American Business Empire. Houghton Mifflin Harcourt, Boston 2010, ISBN 978-0-547-15243-1 . [17]

weblenker

Commons : The Wall Street Journal - samling av bilder, videoer og lydfiler

Individuelle bevis

  1. a b Topp 10 amerikanske aviser i USA . i: Cision , 4. januar 2019 (engelsk).
  2. ^ Streik på Wall Street Journal . ( Memento fra 1. juli 2007 i Internettarkivet ) I: Tages-Anzeiger . 29. juni 2007.
  3. Marc Pitzke: "Wall Street Journal" fremstiller forlagsmogulen som et offer . I: Spiegel Online . 18. juli 2011.
  4. ^ Wall Street Journal nå med en tysk onlineutgave I: NZZ Online. 10. januar 2012.
  5. Axel Postinett: Out for "Wall Street Journal Tyskland". I: Wirtschaftswoche . 13. november 2014, åpnet 11. september 2015.
  6. ^ The Wall Street Journal slutter seg til The New York Times i den 2 millioner digitale abonnentklubben. I: Nieman Lab. Hentet 24. september 2020 .
  7. ^ Rainer Sommer: Oppsigelse på grunn av uredelig opplag i Murdochs 'Wall Street Journal . ( Memento fra 3. august 2012 i webarkivet archive.today ) Telepolis Blog, 14. oktober 2011. Nick Davies: Wall Street Journal opplagssvindel hevder senior Murdoch -leder . I: The Guardian . 12. oktober 2011.
  8. WSJ.Com Målgruppeprofil. (PDF) Dow Jones Inc., 2017, åpnet 20. september 2020 .
  9. Sydney Ember: Wall Street Journal Editorial Harshly Rebukes Trump . I: The New York Times . 22. mars 2017, ISSN 0362-4331 ( nytimes.com [åpnet 24. september 2020]).
  10. dowjones.com Redaksjonell sidefilosofi. (Ikke lenger tilgjengelig online.) 16. juli 2007, arkivert fra originalen 16. juli 2007 ; åpnes 24. september 2020 .
  11. ^ Shaun W. Elsasser, Riley E. Dunlap: Leading Voices in Denier Choir: Conservative Columnists 'Dismissal of Global Warming and Denigration of Climate Science . I: American Behavioral Scientist . teip   57 , nei.   6 , 2013, s.   754-776 , doi : 10.1177 / 0002764212469800 .
  12. ^ Riley E. Dunlap, Aaron M. McCright: Organized Climate Change Denial. I: John S. Dryzek, Richard B. Norgaard, David Schlosberg (red.): The Oxford Handbook of Climate Change and Society . Oxford University Press 2011, s. 144-160, s. 152.
  13. ^ Karen Akerlof et al: Kommunikasjon av klimaprognoser i amerikanske medier midt i politisering av modellvitenskap . I: Naturens klimaendringer . teip   2 , 2012, s.   648-654 , doi : 10.1038 / NCLIMATE1542 .
  14. Lauren Feldman: Polariserende nyheter? Fremstillinger av trussel og effektivitet i ledende amerikanske avisers omtale av klimaendringer . I: Offentlig forståelse av vitenskap . 2015, doi : 10.1177 / 0963662515595348 .
  15. Wall Street Journal godtar miljøvernannonse, men belaster separat. I: Washington Post . 14. juni 2016. Hentet 17. juni 2016.
  16. ^ Hvordan Wall Street Journal Opinion Section presenterer klimaendringer (PDF) Hentet 17. juni 2016.
  17. David Carr: War @ WSJ: New Bestill trekker tilbake Tepper på Murdochs Capture of The Journal. I: New York Times . 19. januar 2010 (møte)